Monday, April 30, 2007

妈妈关于未来的烦恼

既然星海同学批评了,我就态度认真的写一回。 比较咭歪也比较酸,大家慎入啊。

最近写的少,一方面是因为没去上班,不坐在办公室就没有不工作的愧疚感,不愧疚就没有创作激情。另一方面更主要的原因,还是因为对我们家胖子的未来,忧心忡忡。我这个人有个毛病,害怕的东西,说不出来,说出来了好像就更害怕。比如说小时候的噩梦,醒来了只会哭,不敢说。比如说现在,很多的未知,我自己的事情,自己可以处理,胖子的事情,却不知道如何是好,坐一天,郁闷一天,就酱紫过去了。

胖子很快就要四岁了,过去的三年多的时间,只有一天,是姥姥陪的睡,那是两年前的事情了,彼时妈妈出差都没有出踏实。剩下的所有这一千多天,晚上,都是在爸爸妈妈身边度过的。所以每每想起万一哪天夜里生老二,要把胖子托付给妞妹一家,为娘的就恨不得不生了,让老二留在肚子里面算了。
常常抱怨陪胖子睡觉的痛苦。可是最近一想到这一节,就觉得毛茸茸的胖子在自己身边拱来拱去是何等样的幸福。我们娘儿俩关于一一得一的讨论,关于睡觉秘诀的学习,都变得无比的甜蜜起来。偶尔胖子睡不着,也突然在我的心理作用下显得乖起来,不叫不闹,就静悄悄的躺着,努力的闭着眼睛,一动也不敢动,昏黄的夜灯下,看着酱紫的胖子,心里面最软的地方被拽的生疼。这么小的胖子,这么的可怜。

我自己也知道,这一段,完全是荷尔蒙作怪,爱心勃发。
那么,除了生老二的这一天,有了老二以后的每天每天,我的胖胖啊,难道不是都会变可怜一些么?
之前某次和妞妞一家出去玩儿,胖子疯跑,转了向,误把妞爸当成了爸爸,大叫,爸爸爸爸~发现了以后开心的笑,从此演变成一个游戏,看到妞爸就叫爸爸,这个游戏玩儿了一天,自己发明,这个是新爸爸,家里面的是旧爸爸。我一直以为这是个高兴的游戏,直到胖子的老师在某天胖子出离淘气之后,跟我谈话。
老师说,胖子落寞的在playground上面跟jordan说,when my baby brother comes out, i'll go stay with my NEW daddy and NEW mommy~my OLD mommy and daddy will stay with darrell cuz he is too little.
在小朋友的脑海里面,这,得有多么的残酷啊。虽然我们跟她解释了很多很多遍,只是那么一天,要去妞爸家住,这个固执的孩子,这个从来没离开过妈妈的孩子,还是要臆想,还是要担忧,还是要害怕,还是要淘气来吸引你的注意力。

胖子很喜欢玩儿baby的游戏,雄心壮志的说要帮妈妈照顾darrell。很有学问的给别的小朋友讲,抱baby前要先洗手,不能给小baby吃我们吃的东西,小baby要睡觉,所以我们要be quiet...偶尔还会跟我讨论未来的计划,darrell小,所以你陪他,我大,所以爸爸陪我...但是每到晚上,夜深人静的时候,胖子总是带着哭腔小声的说,但是但是但是妈妈我想你了。懂事和不懂事在她的大脑袋里面就酱紫频繁的撞击,本来我无忧无虑的胖子啊,平白就多了这么多东西要处理,要接受,要适应。

这让我想起我五岁的时候,一直跟妈妈睡觉的我,突然要被妈妈赶出她的床。每天早上,我都豪情万丈的说,今天晚上我就自己睡!每天到了晚上,我又要想方设法的向他们哀求,再多睡一天,再多睡一天...那个时候的恐惧,那个时候的无奈,那个时候的无助,我一直都没法跟自己解释,也没法跟大人解释,但那,确实是我人生最早的记忆之一。

我曾经许诺自己,我要是有孩子,我就不要让她知道这样的痛苦,不要让她感到这样的难受。但是,今天的我,却再也无法做到了,突然一下子觉得,自己好像不仅仅在背叛胖胖,还在背叛那个五岁的我。

我知道,生活中的每一点改变,都是一种意外的惊喜。
但是我更知道,生活中的每一点改变,也都是一种艰难的蜕变。

我的胖胖啊,究竟面临的是什么呢?我,又有没有力气,让她的未来,或者说,让她体会得到的未来,多一些对不可知的期盼和激动,少一些恐惧和无助呢,我,真的不知道。

14 comments:

Anonymous said...

so touching

Mouse said...

更坚定了额不生老二的决心。。。
要不就妈妈和弟弟睡,爸爸和Amy睡吧。

Anonymous said...

pat pat. 胖胖会比当年的你坚强的!She will be a great big sister.

Starsea said...

你这家伙,我这两天正鼓足勇气写睡觉训练,你却搞出这样一片煽情的来凸显我的残酷与冷漠。

就这么长大 said...

今天心情奇差,特意来你这儿打算缓解缓解,结果。。。。。。不带这么一大早儿放催泪弹的!。;s

helen liu said...

sigh....

我每次想到如果再生一个孩子出来,一定会和臭屁瓜分我们对她无私的爱,我就不想要老二了:(((

Anonymous said...

太感人了。非常理解那种害怕却不敢说的感觉.....

ydmama said...

Hi there,

I know exactly what you are feeling! Again, you earned so many tears from me.:)

But to tell you the truth, kids are way much adaptive than we think they are! Believe me, amy will be fine, no matter on the day you go into labor or afterwards, she will be just fine. Even more, you will find out how surprisingly she will become so mature overnight, once the little one is around, she is just, you know, become another girl all of a sudden.

I want to tell you some examples and what we did when Peter came. Unfortunately, there are too many stories to tell. :)But a few things to help: you let Amy know she might be taken care of by someone else, but no need to emphasize it over and over again. In Yaya's case, she even cried "No" when I was telling her before hand, but on the night we went to the hospital, she was perfectly fine and slept through the night. So, my point is "too much warning is not really a good thing."; Second, when you guys now talk about the baby on the way, emphasize how much he will love Amy, he will depend on Amy and how much more fun you fun, as a family can have, etc.. Avoid talking solely about the baby needs Amy's care or help, or predicting how much time mommy or daddy will need to divide for the baby; then buy some really cute stuff animals to carry with you to the hospital. As soon as you and the baby settle down, ask Daddy to bring Amy along, give her a present every time she visits and claim it is from her brother, in the mean time, let her hold the baby, change the diaper, and also talk about her such as "when you were this little, mommy did this/that..."; Finally, be sure to give Amy "alone time with mommy" at least once a week after the babty comes, talk to her and emphasize "mommy wants to spend some alone time with you, as we always did". Let her know you love her even more not less, and let her open up and chat with you...

You know, Yaya is a way too sensitive girl and when Peter arrived, she was not even three. She had the time of weeping alone on her cot during naptime once, when her teacher asked, she could not say a single word. I was going to kill myself if I know my girl is having some trouble adjusting, but she turned out to be OK, or I should say she is just fine. So I believe Amy will do great.

Now all you need right now is to take good care of yourself and enjoy the days you left without a second one around. I bet once your boy is here, physically you will be really challenged! At least for me, I feel like I have aged 10 years in two years time.

You can send me mails if I can be of any help . I will stop here and sorry for the long comments.

Anonymous said...

爸妈的爱也许被分掉了一点点,但是以后多出来一份兄弟姐妹的爱呀!

chashaobao said...

原来AMY睡觉这么辛苦是有历史原因的,呵呵。因为我小时就是吃饭睡觉都很自立的,所以小菜才没让我费心,stride!!
不过不过,AMY还真的是很让人心疼的,可怜~~~~

Unknown said...

多想想小弟弟将给她带来的无穷乐趣吧
带着哭腔小声的说,但是但是但Amy好可怜

Amy and Darrell said...

//BOW YOU ALL FOR ALL OF YOUR KIND WORDS, ESP. YAYA MAMA.
//TEARING.

i know most of this is just in my head... and amy will be just fine... i guess it's just that the due date is coming, all sorts of anxiety builds up. i'll try deal with it. and i'll try make a smooth transition for amy too.

//thank again.

Anonymous said...

I have the similar concern.
but 我作鸵鸟,假装不存在。
或者说因为只有那么一个晚上,我决定现在根本不告诉胖胖,到时候再解释。
我还报着侥幸心理,万一这个老二在白天出生了,晚上还是可以她爸陪她的。

Anonymous said...

彻底被你酸死了